Wystawy i sympozja „Złotego Grona”. Awangarda i zmęczenie materiału

Serdecznie zapraszamy na wykład Konrada Schillera:

 Wystawy i sympozja „Złotego Grona”. Awangarda i zmęczenie materiału

termin: 23.04.2013 godzina 17:00

miejsce: Fundacja Salony, ul. Fabryczna 13b, Zielona Góra

W połowie lat 60 XX wieku, sztukę w Polsce rozgrzewały awangardowe poszukiwania. Awangarda dotarła prawie do wszystkich ośrodków gdzie funkcjonowali artyści.W tym czasie na krajowej scenie artystycznej dzieliła i rządziła Galeria Foksal z Warszawy. Środowisko z nią związane, teoretyzowało, eksperymentowało i konceptualizowało rzeczywistość. Jednak to prowincjonalne ośrodki artystyczne spowodowały, że w Polsce nastąpił czas plenerów i sympozjów skupionych wokół najnowszych poszukiwań artystycznych.

Jednym z pierwszych i istotnych miejsc na ówczesnej mapie plastyki była Zielona Góra wraz z jej wystawą i sympozjum „Złotego Grona”. Kiedy impreza ta rozpoczęła się w 1963 roku, była jedynie klasycznym pokazem sztuki, jednak wraz z kluczową edycją z 1967 roku, „Złote Grono” znalazło swoją drogę. Niestety formuła jaką ciągnięto niemal przez 20 lat, okazała się monotonna, coraz trudniej było podtrzymywać ten sam poziom zainteresowania. Kiedy dogasało pod koniec lat 70 XX wieku, ponownie stało się akademicką, prowincjonalną imprezą. Nie mniej „Złote Grono” stanowiło istotny element w polskiej historii eksperymentalnych spotkań artystycznych, co często jest zapominane lub bagatelizowane.

Wykład odbywa się z ramach projektu „Otwarte pracownie: Historia Mówiona”, realizowanego przez Fundację Salony wspólnie z BWA Zielona Góra oraz Instytutem Historii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Na rok 2013 przypada 50 rocznica pierwszej wystawy „Złotego Grona”. Naszym celem jest przypomnienie historii i przywołanie wspomnień dotyczących dwóch kluczowych dla Zielonej Góry imprez artystycznych: wystaw i sympozjów „Złotego Grona” oraz Biennale Sztuki Nowej. Projekt jest realizowany dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Zielona Góra.

Konrad Schiller – ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Postcolonial Culture and Global Policy na Goldsmiths Collage w Londynie, kurator, autor tekstów o sztuce; w ramach stypendium MKiDN „Młoda Polska” wydaje publikację na temat „Złotego Grona”; współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie

 



Możliwość komentowania jest wyłączona.