Bez pustkowia nie ma objawień

Patrycja Plich
Bez pustkowia nie ma objawień
So no wilderness no revelations

otwarcie – prezentacja riserczu: 25.07. w godzinach 18-20
Fundacja Salony, Fabryczna 13b, Zielona Góra
spotkanie z autorką na wystawie: środa 5.08 godzina 19

„What light does aesthetics as a branch of thought, and art as a contemplative practice, shed on the (possible) end(s) of the world? What if we consider the end of the world as the finished product of aesthetic modernity? The blue ruin of earth is the total work of art at the end of history. The earth will be buried at sea.”*

„Bez pustkowia nie ma objawień” to kiełkujący już wcześniej, ale zapoczątkowany podczas rezydencji w Fundacji Salony w Zielonej Górze projekt Patrycji Plich mapującej tereny dotknięte eksploatacyjną działalnością człowieka. Artystka kieruje swoją uwagę na miejsca usytuowane poza dużymi aglomeracjami miejskimi, gdzie „widoczność” związana z przekształceniami terenu oraz oddziaływaniem przemysłu rządzi się inną optyką. W ramach swoich badań podejmuje problem dostępu do informacji związanych ze zmianami klimatu, wykorzystania strategii manipulacji zakładów produkcyjnych chcących ukryć faktyczny poziom ich oddziaływania na środowisko. Plich eksploruje miejsca wokół zakładów przemysłowych obserwując jak za sprawą eksploatacyjnej działalności warunkują zmiany zachodzące w krajobrazie. Całość swoich działań artystka ujmuje w schemat alternatywnego badania, gdzie dane wizualne, matematyczne i przekazy bezpośrednie osób mieszkających na terenach zindustrializowanych lub będących pracownikami zakładów przemysłowych zyskują formę mapy dającej wgląd do wcześniej niedostępnych informacji.

Działania Patrycji Plich w odniesieniu do zmian klimatu i działalności przemysłowej obejmują kilka kontekstów geograficznych. Bazując na doświadczeniach wieloletniego sąsiedztwa zakładów przemysłowych w swoim rodzinnym mieście, przenosi doświadczenia na pole działań artystycznych, dążąc do weryfikacji najlepszych sposobów działania względem nich w obliczu problemu katastrofy ekologicznej. Ponadto jest współautorką długofalowego projektu Plastigo (od 2019) realizowanego we współpracy z kolektywem Par ce passage, infranchi, artystką Souad Mani (Tunezja), oraz artystami Chrisem Galatry i Philippe Autric (Francja) lokującym swoje działania w zagłębiu industrialnym w okolicach Marsylii na południu Francji. Projekt „Bez pustkowia nie ma objawień” zakłada kontynuację jako długofalowe działanie w kontekście zmian klimatu na obszarze województwa Lubuskiego.

Patrycja Plich (1992) – studia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (kierunek Intermedia). Interdyscyplinarna artystka, działaczka społeczna i edukatorka. Podejmuje działania usytuowane pomiędzy mediami, w szczególności wykorzystując specyfikę i możliwości słowa oraz bezpośredniego spotkania z odbiorcą. Podłożem jej działań jest środowisko człowieka poddawane ciągłym materialnym i znaczeniowym modyfikacjom –od jego geopolitycznego do międzygatunkowego wymiaru. Uczestniczka wystaw i festiwali, m.in. Acte I/II, Galerie Emprise (Marsylia, Francja, 2019/2020), życzyliśmy sobie wygodnego życia, Galeria :SKALA (Poznań, 2019), Come together forum, Printemps de l’Art Contemporain (Marsylia, Francja, 2019), Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO (Wrocław, 2017), La Nuit de l’Instant (Marsylia, Francja, 2017) oraz pobytów rezydencyjnych – Residency Emprise (Marsylia, Francja, 2020), Residency Tétrodon, Par ce passage, infranchi (Marsylia, Martigues, Francja, 2020), Residents of the Universe/Pobratymcy w YermilovCentre (Charków, Ukraina, 2019), Rezydenci w Rezydencji Centrum Kultury Zamek (Poznań, 2019), Serde Residency (Aizpute, Łotwa, 2017), Sorry, we have no rooms available (Użhorod, Ukraina, 2017). Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017, 2020) oraz Stypendium Artystycznego Miasta Poznania (2019).

*Blue Ruin: Totality and Acceleration, McKenzie Wark — March 6, 2014,
http://www.publicseminar.org/2014/03/blue-ruin-totality-and-acceleration/

Rezydencja odbywa się w ramach projektu rezydencyjnego Fundacji Salony „Draw the line” poświęconemu zmianom klimatycznym w naszym regionie i jest realizowana przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Zielona Góra.

++++++
PROSIMY O DOSTOSOWANIE SIĘ DO ZASAD BEZPIECZEŃSTWA:
+ PRZYCHODZIMY BEZ OBJAWÓW WSKAZUJĄCYCH NA ZAKAŻENIE KORONAWIRUSEM
+ ZAKŁADAMY MASECZKI
+ DEZYNFEKUJEMY/ MYJEMY DŁONIE



Możliwość komentowania została wyłączona.