Architektura niezrównoważona
Wraz z wiosną powracamy do cyklu debat „Nowe Miasto. Sztuka w działaniu” na temat roli sztuki w mieście zainicjowanymi przez Instytut Sztuk Wizualnych WA UZ, BWA Zielona Góra oraz Fundację Salony. Z udziałem ekspertów poddajemy refleksji możliwość zaangażowania narzędzi sztuki w poprawę funkcjonowania naszego miasta oraz definiujemy naszą rolę w tym procesie. Zastanawiamy się również nad rezultatami interakcji mieszkańców, twórców i urzędników w przestrzeni miejskiej.
Zapraszamy do udziału w spotkaniu:
Architektura niezrównoważona
Promocja książki z udziałem Bogny Świątkowskiej
środa, 15.03.2017 godzina 18:00
miejsce: Instytut Sztuk Wizualnych WA UZ
Pojęcie niezrównoważenia pozwala na przyjrzenie się obszarom ograniczenia wyobraźni architektów, urbanistów, czy innych aktywnie (współ)tworzących przestrzeń, a równocześnie daje szansę szukania nowych, pożytecznych rozwiązań, które nie znają dotychczasowych granic. Niezrównoważenie rozumiane jest tu jako odejście od formatów i strategii wynikających z przyjętych poprawności projektowych, planistycznych, energetycznych, od wszystkich praw i zasad, które wyznaczają dziś normy przyjęte w budownictwie pierwszego świata, uformowanym wokół dominującej w XX wieku tradycji modernistycznej.
Architektura niezrównoważona to zbiór tekstów pod redakcją Kacpra Pobłockiego i Bogny Świątkowskiej, podsumowujący tegoroczną edycję cyklu Synchronizacja – to pierwsza wydana w Polsce publikacja opisująca środowiskowe konsekwencje decyzji urbanistycznych, ekonomicznych i politycznych ostatnich dekad, a także polityczne i społeczne konsekwencje zmian w środowisku, w którym żyjemy.
Na zbiór Architektura niezrównoważona składają się m.in. esej Naomi Klein poświęcony globalnemu ociepleniu, rozmowy z naczelnymi architektami europejskich miast: Jonim Babocim (Tirana), Kristiaanem Borretem (Bruksela) i Janem Christiansenem (Kopenhaga), fragmenty książki Thomasa Sievertsa Zwischenstadt („Międzymieście”), a także teksty: Emilii Kiecko o megastrukturach, Agaty Twardoch o niezrównoważonej urbanizacji, Macieja Kowalewskiego o architekturze cmentarzy czy Łukasza Drozdy o dyktaturze kierowców.
O Redaktorach:
Kacper Pobłocki jest antropologiem społecznym. Pracuje w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM w Poznaniu oraz w Centrum Europejskich Studiów Lokalnych i Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Jego praca doktorska pt. The Cunning of Class – Urbanization of Inequality in Post-war Poland została wyróżniona nagrodą Prezesa Rady Ministrów, a książka Anty-bezradnik przestrzenny – prawo do miasta w działaniu, której jest współautorem, otrzymała Nagrodę im. Jerzego Regulskiego za upowszechnianie idei ładu przestrzennego. Jest także autorem książki Kapitalizm. Historia krótkiego trwania, Bęc Zmiana 2017.
Bogna Świątkowska – pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, a także konkursów adresowanych do architektów i projektantów młodego pokolenia. Inicjatorka i wydawca „NN6T”. Naczelna pierwszego popkulturalnego miesięcznika „Machina” (1998-2001), autorka licznych tekstów, wywiadów, programów radiowych i telewizyjnych poświęconych współczesnej kulturze popularnej. Członkini Zespołu ds. Polityk Lokalnych przy Narodowym Centrum Kultury, a także Rady Architektury i Przestrzeni Publicznej Warszawy.
Autorzy tekstów: Joni Baboci, Kristiaan Borret, Łukasz Bukowiecki, Jan Christiansen, Christian Costa, Anna Cymer, Łukasz Drozda, Maciej Frąckowiak, Pedro Gadanho, Emilia Kiecko, Naomi Klein, Maciej Kowalewski, Paweł Krzaczkowski, Małgorzata Kuciewicz/Simone De Iacobis, Łukasz Mazur, Maximilian Mendel, Marek Ostrowski, PARERGA, Kaja Pawełek, Thomas Sieverts, Neil Smith, Brian Stone, Agata Twardoch, Yasutaka Yoshimura, Piotr Żabicki oraz Adrianna Drozdowska, Justyna Kościńska, Mikołaj Lewicki, Kamila Momot, Mikołaj Przepiórkowski, Ewa Tomkowska, Kamil Trepka
fot. Piramida, budynek zrealizowany i otwarty w Tiranie w 1988 roku jako Muzeum Envera Hodży, obecnie Międzynarodowe Centrum Kultury, fot. Joni Baboci, dzięki uprzejmości organizatorów